4. Vad används uppgifterna till?

Beroende på hur du interagerar med oss eller vilken typ av tjänst eller produkt du använder kommer vi att behandla personuppgifter för följande ändamål:

Tillhandahålla och fullgöra avtal om tjänster och produkter

Vi behandlar kund- och användaruppgifter och trafikuppgifter för att kunna tillhandahålla tjänster och produkter till dig och uppfylla och tillvarata våra och dina rättigheter enligt avtalet. Vi behöver exempelvis kunna identifiera dig, hantera dina beställningar, hantera fakturor och betalningar för tjänsten och/eller produkten, utföra kreditupplysning, registervård, söka och åtgärda fel, hantera synpunkter och reklamationer samt säkerställa att trafiken i nätet når avsedd mottagare.

Rättslig grund: Fullgörande av avtal

För dig som har en tv/play-tjänst: För att leverera vår tv/play-tjänst till dig med innehåll enligt avtalet samlar vi in, bearbetar och lagrar följande uppgifter:

  • uppgifter om din enhet såsom namn, modell, operativsystem och upplösning,
  • kundnummer och
  • användaruppgifter såsom valda intressekategorier samt tittarhistorik och tittarbeteenden.

Vi kommer också att dela namn och kontaktuppgifter med innehållsleverantörer för att de ska kunna skicka aktiveringspåminnelser och annan information som är av betydelse för dig som användare av tjänsten.

Rättslig grund: Fullgörande av avtal

För dig som har en tv/play-tjänst med anpassad reklam: Om du som användare inte har valt bort personligt anpassad tv-reklam kommer vi utöver de uppgifter som nämns ovan även att dela uppgifter om ditt kön, din ålder och ditt postnummerområde med innehållsleverantören. Detta gör vi för att innehållsleverantören ska kunna finansiera programutbudet med reklamintäkter.

Rättslig grund: Intresseavvägning

Innehållsleverantören har ett berättigat intresse av att kunna erbjuda personligt anpassad reklam i anslutning till visst reklamfinansierat innehåll och Tele2 har ett berättigat affärsintresse av att kunna erbjuda innehållsleverantörens programutbud i tv/play-tjänsten. Du kan när som helst tacka nej till personligt anpassade reklaminslag genom att ändra inställningarna i tjänsten.

Kreditupplysning

I samband med att du köper en vara eller tjänst på avbetalning bedömer vi din förmåga att fullgöra dina ekonomiska skyldigheter gentemot Tele2. Kreditupplysningen tillhandahålls av kreditupplysningsföretaget Dun & Bradstreet som samlar in och bearbetar personuppgifter för att bedöma din återbetalningsförmåga. Kreditupplysningsföretag regleras särskilt av lagen om kreditupplysning och verksamheten är tillståndspliktig.

Vid kreditupplysning överför vi personnummer till kreditupplysningsföretaget. I retur får vi kreditupplysningsföretagets bedömning av din återbetalningsförmåga. Utifrån denna fattar vi beslut om du beviljas kredit eller inte.

Rättslig grund: Intresseavvägning

Det ligger i Tele2:s berättigade intresse att förhindra kreditförluster i sin affärsverksamhet.

Tillhandahålla och förbättra kundservice

Vi behandlar kund- och användaruppgifter för att kunna hantera dina frågor, hantera klagomål och garantiärenden och att tillhandahålla teknisk support. För att kunna erbjuda dig produkter och tjänster som passar dina behov behandlar vi även beteendeuppgifter och demografiska uppgifter. När du ringer till vår kundservice, kan samtalet komma att spelas in i kvalitets- och utbildningssyfte och om du chattar med vår kundservice kan texterna analyseras för att förbättra vårt bemötande. Inspelningar av samtal görs slumpmässigt.

Vid behov använder vi också kund- och användaruppgifter för att kunna kontakta dig via e-post, telefon, sociala medier eller något annat sätt som svar på dina förfrågningar gällande beställning, leverans, felsökning, returfrågor etc. eller för att fråga om ditt deltagande i en kundundersökning.

För att lösa ditt ärende kan vi också behöva komma åt och använda transaktionsdata som t.ex beställnings-, betalnings- och leveransinformation.

Vi kan även tillhandahålla dig information om underhåll, service och uppdateringar så att dina tjänster ska fungera så bra som möjligt.

Rättslig grund: Intresseavvägning

Våra berättigande intressen för denna behandling är att hålla dig som kund informerad om våra tjänster och dess tillgänglighet samt utbildning av våra medarbetare, förbättra vårt talsvar och vårt arbetssätt. I de fall vi behöver använda dina Trafikuppgifter for detta ändamål kommer vi att separat inhämta ett samtycke från dig.

Utveckling och förbättring av produkter och tjänster, analysförmåga och statistik

Vi behandlar kund- och användaruppgifter, avidentifierade webbtrafikuppgifter och demografiska uppgifter för att utveckla och förbättra vår verksamhet, våra produkter och tjänster, kundupplevelser, lojalitet och lönsamhet m.m. Genom kund- och användarundersökningar, köp- och användarhistorik, tekniska mätmetoder och offentliga register samlar vi in och bearbetar uppgifter för att analysera trender och beteenden och skapa fördjupade insikter och statistik.

Innan personuppgifterna behandlas anonymiseras de enligt vedertagna anonymiseringsmetoder. Alla analyser utförs på en avidentifierad och aggregerad nivå.

Rättslig grund: Intresseavvägning

Vårt berättigade intresse är att kunna bedriva och utveckla vår affärsverksamhet och skapa attraktiva produkter och tjänster till våra kunder. Vi ber alltid om ditt samtycke innan vi använder dina trafikuppgifter för ovan nämnda syften.

Våra berättigade intressen för denna behandling är att optimera vara tjänster, produkter, nät och processer for att långsiktigt tillgodose de bästa tjänsterna till våra kunder. For att tekniskt kunna utveckla våra tjänster kan vi komma att använda Kund- och användaruppgifter som till exempel signalstyrka, typ av uppkopplade enheter och frekvensband. För övrig utveckling av tjänster kan vi använda oss av viss pseudonymiserad användardata (till exempel kön, ålder och tittande på olika tv-kategorier). I de fall vi behöver använda trafikuppgifter för detta ändamål kommer vi att separat hämta in ett samtycke från dig.

Marknadsföring och annonsering

Vi behandlar personuppgifter för att marknadsföra våra egna och samarbetspartners produkter och tjänster. Generell marknadsföring är i regel mindre träffsäker än personlig och målgruppsanpassad marknadsföring. Därför upplevs personlig och målgruppsanpassad marknadsföring ofta som mera relevant och värdeskapande.

Allmän marknadsföring och direkt reklam
Allmän marknadsföring utgörs av annonser, erbjudanden och budskap som kommuniceras till dig utan att beakta personliga preferenser eller intressen. I sådana fall behandlas endast grundläggande, aggregerade kund- och användaruppgifter samt statistik för att kunna erbjuda dig konkurrenskraftiga erbjudanden avseende våra produkter och tjänster. Kund- och användaruppgifter används även för att distribuera marknadsföringsmaterial, t.ex nyhetsbrev, rekommendationer, push-meddelanden och marknadsföringsundersökningar, genom flera kommunikationskanaler såsom brev, telefon, sms, e-post och via mina sidor på webben eller i appen.

Rättslig grund: Intresseavvägning

Tele2:s berättigade intressen för denna behandling är marknadsföring av befintliga eller nya produkter och tjänster. För detta ändamål kan vi komma att använda kund- och användaruppgifter som till exempel namn, adress, e-postadress, telefonnummer samt köp- och användarhistorik. I de fall vi behöver använda trafikuppgifter för detta ändamål kommer vi att separat hämta in ett samtycke från dig.

Personligt anpassad marknadsföring genom annonsprofilering
Om du har samtyckt till att få personligt anpassade annonser och reklam från Tele2, använder vi samtycket som grund för att samla och bearbeta dina kund- och användaruppgifter, webbdata samt demografidata för att kunna skapa så relevanta erbjudanden som möjligt.

För att kunna nå dig på de digitala plattformar, inklusive sociala medier, där du är aktiv samarbetar vi med olika annonspartners och plattformar.

Dessa är:

  • Sociala plattformar: Meta, LinkedIn, Twitter/X, Pinterest, Snapchat, TikTok, YouTube (Google), Reddit, Tumblr
  • Sökmotorer och annonsnätverk: Google, Microsoft Advertising, Amazon Advertising
  • Mediekoncerner: Schibsted, Bonnier, TV4 Media, NENT Group, Viaplay

Våra samarbeten möjliggör att vi kan ge dig erbjudanden i ditt sociala flöde eller webbläsare som är relevanta för dig utifrån din användning av våra produkter, köphistorik, ålder och kön. Vi delar endast personuppgifter som är avidentifierade och endast i den omfattning som är nödvändig för syftet.

Om du inte tidigare förekommer hos någon av nämnda annonspartner eller inte har samtyckt till personligt anpassad marknadsföring överförs inga uppgifter från oss till dem. Vad som gäller i det enskilda fallet framgår av respektive annonspartners integritetsvillkor eftersom respektive annonspartner är personuppgiftsansvarig för den behandling av personuppgifter som sker hos dem.

Rättslig grund: Samtycke

Informationssäkerhet och för att förhindra missbruk av tjänster och produkter

Vi behandlar kund- och användaruppgifter och trafikuppgifter för att upprätthålla säkerheten i våra tjänster, produkter och elektroniska kommunikationsnät, för att upptäcka eller förhindra otillåten användning av tjänsten eller produkten och / eller för att upptäcka och förhindra bedrägerier, virusattacker m.m.

Rättslig grund: Intresseavvägning

Tele2 har ett berättigat intresse av att upprätthålla säkerheten för våra tjänster och nät. Den ovan beskrivna behandlingen är en förutsättning för att vi ska kunna tillhandahålla tjänsterna. Om vi inte kan utföra sådan behandling kan vi inte tillhandahålla tjänsterna men din betalningsskyldighet kvarstår under avtalstiden. De uppgifter som kan komma att behandlas for detta ändamål är till exempel IP-adresser, typ av uppkopplad enhet och trafikmängd.

Fullgöra skyldigheter enligt lag eller annan författning

Vi behandlar dina kund- och användaruppgifter och trafikuppgifter för att fullgöra våra skyldigheter enligt lag eller annan författning, myndighetsföreskrift, beslut, begäran eller riktlinjer.

Laglig grund: rättslig förpliktelse med stöd i bl.a. bokföringslagen och lagen om elektronisk kommunikation.

Tillbaka