9. Dina rättigheter
Dataskydd är en grundläggande rättighet och du har flera rättigheter i enlighet med GDPR. Dessa rättigheter finns för att du ska kunna kontrollera att vi behandlar dina personuppgifter på ett lagligt och korrekt sätt. Ibland finns det konkurrerande intressen, exempelvis skyddet av andra personer eller allmänna intressen. Då kan vissa av dina rättigheter nedan komma att begränsas. Vi kommer i varje enskilt fall att göra en prövning och meddela dig i vilken utsträckning dina önskemål kommer att tillgodoses.
Rätt till tillgång: Du har rätt att begära bekräftelse på om vi behandlar personuppgifter om dig och om så är fallet kommer vi att informera dig om hur dina personuppgifter behandlas. Du har även rätt att begära en kopia av de uppgifter som vi behandlar (genom ett registerutdrag). Om du begär ytterligare kopior har vi rätt att ta ut en rimlig avgift för detta. Registerutdraget skickas till din folkbokföringsadress.
Rätt till portabilitet: Du har rätt att begära att få ut dina personuppgifter i ett maskinläsbart format och har rätt använda sådana personuppgifter på annat håll, t.ex. när du väljer att ta med dig ditt telefonnummer till en annan operatör. Denna rättighet gäller för sådana personuppgifter som du har lämnat till oss och som behandlas med stöd av ditt samtycke eller om behandlingen grundar sig på avtal med oss.
Rätt till rättelse: Du har rätt att begära rättelse av dina personuppgifter om dessa är felaktiga. Du har även rätt att begära att uppgifter läggs till om något saknas, om tillägget är relevant med hänsyn till ändamålet med behandlingen. Vi kommer att underrätta dem, till vilka vi har lämnat ut dina uppgifter, att rättelse har skett. Vi kommer även att på din begäran informera dig om till vem/vilka informationen om rättelse har lämnats ut.
Rätt till radering: Du har rätt att vända dig till oss för att begära att dina personuppgifter raderas:
- Om uppgifterna inte längre behövs för de ändamål som de samlades in för;
- Om behandlingen grundar sig enbart på ditt samtycke och du återkallar samtycket;
- Om behandlingen sker för direktmarknadsföring och du motsätter dig att uppgifterna behandlas;
- Om du motsätter dig personuppgiftsbehandling som sker efter en intresseavvägning och det inte finns berättigade skäl som väger tyngre än ditt intresse;
- Om behandlingen av dina uppgifter inte har följt gällande rätt; eller
- Om radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet.
I vissa fall kan vi dock inte tillmötesgå en begäran om radering t.ex. om vi är skyldiga enligt lag att spara uppgifterna. Om radering sker kommer vi att underrätta dem, till vilka vi har lämnat ut dina uppgifter att radering har skett. Vi kommer även att på din begäran informera dig om till vem/vilka information om radering har lämnats ut.
Rätt till begränsning: Du har rätt att begära att vi begränsar behandlingen av dina personuppgifter i följande omständigheter:
- Om du invänder mot en behandling baserad på vårt berättigade intresse ska vi begränsa all behandling av sådana uppgifter i avvaktan på verifiering av det berättigade intresset.
- Om du hävdar att dina personuppgifter är felaktiga måste vi begränsa all behandling av sådana uppgifter i avvaktan på verifiering av personuppgifternas riktighet.
- Om behandlingen är olaglig kan du motsätta dig radering av personuppgifter och i stället begära begränsning av användningen av dina personuppgifter.
- Om vi inte längre behöver personuppgifterna men de krävs för att du ska kunna försvara rättsliga anspråk.
I vissa fall kan vi dock inte tillmötesgå en begäran om begränsning t.ex. om uppgifterna behövs för att vi ska kunna försvara våra rättigheter eller skydda någon annan persons rättigheter. Om begränsning sker kommer vi att underrätta dem, till vilka vi har lämnat ut dina uppgifter, att begränsning har skett. Vi kommer även att på din begäran informera dig om vem/vilka information har lämnats ut.
Tele2 förbehåller sig rätten att neka en begäran eller ta ut en avgift som täcker de administrativa kostnaderna om vi anser att en begäran är uppenbart ogrundad eller orimlig.
Rätt att invända mot behandling och återkallande av samtycke: Du har rätt att invända mot behandling av dina personuppgifter som baseras på intresseavvägning som rättslig grund. Vi kommer då att upphöra med behandlingen om inte våra eller tredjemans intressen väger tyngre eller för vårt fastställande, utövande eller försvar av rättsliga anspråk.
Du har därmed alltid rätt tacka nej till för generell marknadsföring av tjänster och produkter som görs via SMS, e-post, telemarketing, per post eller via våra samarbetspartners webbplatser. Om du får personlig marknadsföring från oss eller våra samarbetspartners har du någon gång samtyckt till detta. När du lämnade samtycket fick du även information om att du när som helst kan återkalla detta och hur du enklast gör det.
Du kan alltid invända mot marknadsföring eller återkalla samtycken direkt i sms:et eller e-postmeddelandet. Du kan också kontakta kundservice, per telefon eller per post. Vänligen ange då namn, personnummer och vilket abonnemang det gäller.
Tele2, Boxer och Comviq: Tele2 Sverige AB, Box 62, 164 94 Kista
Du har normalt rätt att utnyttja dina rättigheter nedan kostnadsfritt. Om begäran är uppenbart ogrundad eller orimlig får vi dock antingen ta ut en rimlig avgift eller välja att inte tillmötesgå begäran.
Vi kommer att besvara en begäran från dig utan onödigt dröjsmål och normalt inom 30 dagar. Om ytterligare tid skulle krävas eller om vi av någon anledning inte kan tillmötesgå din begäran kommer vi att informera dig om detta. Vi kan även komma att begära ytterligare information från dig om det krävs för att vi ska kunna bekräfta din identitet och säkerställa att det är du och inte någon annan som försöker få tillgång till eller kontroll över dina personuppgifter.