5. Hur länge sparas uppgifterna?

De uppgifter som vi samlar in och som genereras när du använder våra tjänster och produkter behandlas för olika ändamål. De sparas därmed också under olika lång tid beroende på vad de ska användas till och våra skyldigheter enligt lag. Som princip sparar vi aldrig personuppgifter längre än vad vi behöver för att uppfylla ändamålen för vilka de samlades in eller andra förenliga ändamål.

Dina personuppgifter sparas så länge som du är kund hos oss. När avtalet mellan oss har upphört raderas (eller anonymiseras) uppgifterna, förutom i följande undantagsfall:

  • För fakturerings- och betalningsändamål sparas kund- och trafikuppgifter tills dess att fordran är betald eller preskription har inträtt.
  • För obetalda inkassofordringar som överlåts till tredje man sparar Tele2 kund- och användaruppgifterna i högst tre år från överlåtelsen.
  • Som en del av bokföringsunderlaget sparar vi kund- och användaruppgifter i upp till 7 år plus innevarande år efter det att underlaget skapades eller så länge som en eventuell rättstvist pågår.
  • Kreditupplysningsinformation raderas inom 3 månader från inhämtande.
  • Ärendehistorik från supportärenden raderas inom 3 månader från inhämtande.
  • För marknadsföringsändamål sparar vi kund- och användaruppgifter, beteendeuppgifter och demografiska uppgifter i högst 12 månader efter det att avtalsförhållandet har upphört.
  • För att kunna tillhandahålla och förbättra vår kundservice sparar vi endast anonymiserade samtal och chattkommunikation..
  • För det fall att samtal spelats in för utbildningsändamål raderas alla kopplingar till dig som person. Detta görs omedelbart vid inspelningstillfället. För att utveckla våra produkter och tjänster sparas kund- och användaruppgifter, avidentifierade trafikuppgifter och beteendeuppgifter i högst 24 månader.
  • För att avhjälpa eventuella fel och brister på den tjänst du har beställt och förbättra tjänstens funktioner sparar vi uppgifter i högst 6 månader.
  • För att utveckla våra produkter, tjänster och samarbeten sparas kund- och avidentifierade trafikuppgifter samt beteendeuppgifter i högst 24 månader.
  • För att administrera och erbjuda dig attraktiva tjänsteerbjudanden och genomföra marknads- och kundanalyser sparas uppgifter om din användning av våra tjänster i högst 12 månader från avtalets upphörande.
  • För att begränsa skada från och förhindra internetbedrägerier samt spridning av skadlig kod sparar vi i tre dagar IP-adresser. Under samma tid sparar vi även sådana uppgifter för att undvika överbelastning och kontinuerlig kunna öka kapaciteten för tjänster och förbättra tjänstens funktioner. Sådan information sparas även efter riktad begäran av behörig myndighet i maximalt 6 månader för att i samarbete med brottsbekämpande myndigheter kunna spärra hemsidor för att motverka barnpornografibrott.
  • För att fullgöra skyldighet enligt lag eller annan författning, myndighetsföreskrift, beslut, begäran eller riktlinjer sparar vi kund- och användaruppgifter så länge som i lagen anges.

Tillbaka